donderdag 17 januari 2013

Rimpels maken in ZBrush

In dit les zullen we doorgaan met de tools en technieken die ik gebruikt oom een menselijk gezicht te sculpten in ZBrush. Maar voor dat je begint met het sculpten is het altijd handig om even een kleinen onderzoek te doen naar anatomische vormen van menselijk gezicht. Voor deze les heb ik al een kleine onderzoek gedaan. Hier in het onderstaande afbeelding heb ik alle belangrijks lijnen van een gezicht op een rij gezet. Met deze lijnen kun je ook de leeftijd van je karakter bepalen. Hoe dieper en opvallend deze lijnen zijn, hoe ouder je karakter gaat eruit zien. Natuurlijk oudere mensen hebben meer rimpels dan jonge mensen. Als je karakter een oud iemand is dan moet je dat bij sculpten.
 
Omdat tijden afgelopen les hebben wij al behandeld hoe je je model kunt uit Maya importeren in Zbrush, ga ik dit nu niet behandelen. Ik begin met het sculpten van Nasolabiale Plooien

Nasolabiale Plooien
  • Masker rondom de mond van je karakter volgens onderstaande afbeelding.
 
  • Kies Standard brush met lage Z Intensity en trek nasolabiale plooien uit.

      
  • Vervolgens met Smooth brush maak de lijnen iets gladder. 


  • Als je tevreden bent met je resultaat haal gemaskerde gedeelte weg door ctrl drag naast je shape.

 
Kaaklijn en Kin Plooi
  • Kies Standard brush met lage Z Intensity en maak de onderlip wat dikker.

  • Maak je brush size kleiner, activeer je Zsub en teken een lijn tussen onderlip en kin de Kin Plooi.

  • Vervolgens teken de kaaklijn(kaaklijnen zijn meestal minder zichtbaar dus je moet oppassen dat het niet te opvallend wordt).


Lippen
  • Met een heel kleine brush voeg een dunne lijn toe aan het rand van beide lippen.

  • Masker om de lippen heen, kies Standard brush met Alpha 58, activeer Zsub en met een heel grote brush en lage Z Intensity teken heel veel lijnen.


Ogen
  • Masker onder ooglid en voeg een lijn toe aan boven ooglid met lazy mous(lazy mous kun je activeren of deactiveren door L te drukken)

  • Kies de Move tool en trek het lijn iets naar beneden zodat het over onder ooglid komt


Wenkbrauwlift
  • Masker beide oogleden en voel wenkbrauwlift bij met Standard brush


Traankanalen en Kraaienpootjes
  • Gebruik Standard brush met Alpha 39, activeer Zsub en met een heel kleine brush en lage Z Intensity teken traankanalen en kraaienpootjes.

Fronslijnen
  • Zet de Symmetry uit door X te drukken, maak een heel kleine brush met Alpha 39, zet Zsub aan en teken de fronslijnen.

 
Wenkbrauwen
  • Zet de Symmetry weer aan door X te drukken, maak een heel kleine brush met Alpha 39, zet Zadd aan en teken de wenkbrauwen.

Noise
  • Ga naar Surface bij Tool box en klik op Noise er verschijnt een nieuwe venster met je  shape. Hier je kunt noise toevoegen aan je shape. Als je tevreden bent met je resultaat dan klik op OK om de noise aan je echte shape toe te voegen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten