woensdag 16 januari 2013

les 16-1: retopo en uv-mapping

Hey allemaal.

Hieronder een samenvatting van de les van vandaag. We hebben in deze les retopo en uv-maps behandeld. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van UV-layout en Topogun. Mocht je deze stappen liever binnen zbrush of maya doen mag dat ook.

De software.

UV-layout
http://www.uvlayout.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=72

Topogun (windows, voor mac moet je zelf even een crack zoeken)
http://rick.joberi.nl/documenten/topogun.rar 


Workflow
Allereerst maak je je sculpt in zbrush. Hieruit exporteer je een al je subtools als 1 .obj bestand. Let hierbij op dat de polycount niet al te hoog word. Topogun kan aardig wat aan, maar bij de 1 miljoen polys begint hij toch wel erg te sputteren. Je kunt dit doen door niet de allerhoogst subdivisie te exporteren of de decimation master te gebruiken.

Dit model breng je in Topogun om je low-poly model te maken. Als je hiermee klaar bent exporteer je deze weer als .obj. Vervolgens komt UV-layout aan de beurt. Hier maar je je UV-map in, en exporteer je vervolgens ook weer als .obj.

Dus om samen te vatten: Zbrush sculpt > Topogun retopo > UV-layout uv-map.



Topogun
De basisbesturing is hetzelfde als maya. Laad als eerste de ref in en teken hier overheen je low-poly mesh.
Zie http://www.topogun.com/media/videos.htm voor meer tutorials. Houd voor je retopo ongeveer 3000 triangles aan (linksboven in het scherm. Neem de faces en doe deze x2. Dus 1500 faces.)



UV-layout
De basisbesturing in 3D is hetzelfde als maya maar dan zonder de alt knop erbij.
Zie verder http://www.uvlayout.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=99 voor meer tutorials. De basis heb ik in de les uitgelegd, maar hier gaan ze nog iets verder de diepte in en leggen ze wat meer aspecten uit (let wel op dat niet al deze functies in de demo versie beschikbaar zijn)

Een referentie voor de hotkeys is in het programma zelf te vinden onder About UVLayout > Hotkeys.


Wanneer moet wat klaar zijn?
Probeer voor volgende les (dinsdag) je sculpt, retopo en uv-map af te hebben. We gaan volgende week aan de slag met polypainten in zbrush. Mik op minimaal 1 dag voor retopo en uv-map. Mocht je in tijdnood komen heb ik liever dat je de sculpt niet helemaal uitwerkt en dan aan de slag gaat met retopo en uv's. Op deze manier is het misschien niet helemaal perfect, maar je krijgt in ieder geval het hele proces mee en gaat dus niet achterlopen.

Volgende week staan polypaint, het baken van textures en gaan we het model afronden met nog wat laatste dingetjes.

Mochten er nog vragen zijn horen we deze graag over de mail.

Tot dinsdag,

Rick





1 opmerking:

  1. Hey mensen,

    als er nog meer gekke mac users zijn die een crack nodig hebben voor topogun osx versie, ik heb er met wat moeite een kunnen bemachtigen :) dus als iemand 'm nodig heeft, laat maar weten dan gooi ik 'm ergens online!

    BeantwoordenVerwijderen