donderdag 24 januari 2013

Rendering

Bij deze ook de samenvatting van het renderen in maya. Mocht je het op een andere manier willen doen zijn jullie daar natuurlijk vrij in.

We beginnen met het inladen van je model. Geef hier een aparte material aan doormiddel van rechtermuisknop > Assign new material > Lambert
Hier zet je je diffuse texture en normalmap in (vergeet de normalmap niet in te stellen op tangent space normals)
Je kunt ook nog een grond aanmaken, maar dat is niet vereist.

Vervolgens gaan we de render instellingen goed zetten. We beginnen met het renderen van een simpele beauty render. Open hiervoor de render settings en zet Render Using op Mental Ray. Ga dan naar het tabje Indirect Lightning en druk op Create bij Physical Sun en Sky. Dit creëert een licht in je scene welke je kunt roteren voor de richting van de zon.
Om de kwaliteit van de renders iets beter te maken ga je naar het tabje Quality en zet je Sampling Mode op Custom Sampling. Zet vervolgens de Min en Max Sample Level op 0 en 2. Dit zorgt ervoor dat de randjes een stuk mooier eruit komen te zien, maar het levert ook wel een stuk meer rendertijd op.

Nu zijn we klaar voor het renderen van de beautypass. Zet je camera dus op een mooie positie neer en druk op render. Als je tevreden bent sla je deze op.

En dan de instelling voor het renderen van een wireframe. Selecteer hiervoor eerst de lambert die je aan je model hebt gehangen. Open de Attribute Editor als deze nog niet openstond en ga naar de Shader Group van deze lambert door op het onderste pijltje wat naast de naam van de lambert staat te drukken (zie afbeelding...).

In de Shading Group open je metal ray. Onder contours  vink je enable contour rendering aan. De color die daaronder staat bepaald de kleur van de lijnen. De Width daaronder bepaald de dikte van je lijnen. Zet deze iets lager naar ongeveer 0.5. Hier kun je natuurlijk nog mee spelen.

Vervolgens gaan we weer naar de render settings. Onder het tabje Features open je Contours (helemaal onderaan) en ook hier vink je enable contour rendering aan. Zet over-sample op 10. Open Draw by Property Difference en vind hier Around all poly faces aan.

En dat was het voor de wireframe. Zie ook http://blog.ayanray.com/2010/01/the-best-way-to-render-wireframe-in-maya/
voor een misschien wat duidelijkere uitleg van hetzelfde verhaal.

Veel succes en tot morgen!

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten